FAQ
Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen:
Staat uw vraag er niet tussen, bel of mail gerust
Het is niet wat je verwacht van een bedrijf waar je al jaren mee samenwerkt, maar heel vaak krijgen we deze vraag van bedrijven die behoorlijk in paniek zijn. Ze kunnen geen wijzigingen meer maken op hun website en zijn de controle dus volledig kwijt….Het gebeurt helaas veel te vaak….
Wat te doen in zo’n situatie?
Eerst eens kijken of de webmaster bij het opzetten van de website de login gegevens van de hosting heeft gestuurd. Wellicht heeft u de hosting zelf aangevraagd en de gegevens ergens opgeslagen? Loopt de hosting rechtstreeks via de webmaster, dan wordt het wat lastiger. In dat geval is het belangrijk dat u er achter komt bij welk bedrijf de hosting server staat. In de meeste gevallen is dat te bepalen door de SIDN-gegevens.
Als u weet welk bedrijf de hostingservers beheert, kunt u hen benaderen met uw verhaal en uitleggen dat u geen controle meer heeft over uw website. Zij zullen u niet direct toegang geven tot de webserver, i.v.m. de veiligheid, maar wellicht kunt u via uw email-adres bewijzen dat u de rechtmatige eigenaar bent. Met wat moeite lukt het vrijwel altijd om weer toegang te krijgen tot de source code van uw website, en daarmee de controle.
Zodra u toegang heeft tot de webserver kunt u alle source code van uw website en de eventuele database downloaden als backup. Schakel eventueel een bedrijf in om e.e.a. voor u te regelen.
Wat kunt u doen om dit te voorkomen?
Zorg dat u altijd de actuele login gegevens heeft van de Hosting, de plaats waar uw website op draait. Daarnaast heeft u de login gegevens nodig van de domeinnaamhosting, de plaats waar uw domeinnaam is geregisteerd. Soms is dat een en dezelfde plaats.
Ook de inlogcodes voor een eventueel backend (admin panel van uw website bijv. van een CMS) is belangrijk om uw website te kunnen bijhouden. Ook al voert de webdesigner de wijzigingen uit, het is goed om ook de details daarvan te hebben.
Vraag aan de webmaster of deze elke maand of elke 2 maanden een backup opstuurt, bijv. via WeTransfer. Mocht er iets gebeuren met de webserver, dan heeft u altijd nog een backup liggen met de source code en Database inhoud.
Een webdesigner dient hier niet meer dan 1 uur voor te rekenen.
De meeste websites zijn gemaakt met Open Source systemen, zoals WordPress, Drupal, Joomla of Magento. Voordeel daarvan is dat er geen aanschafkosten zijn en wel een grote community die modules ontwikkelen, waardoor het relatief goedkoop is om een nieuwe website/shop te bouwen. Open Source betekent echter ook dat de kans op problemen met veiligheid toeneemt, omdat ook hackers de code kunnen bekijken.
Zodra bekend is dat er een lek is gevonden in een CMS of één van de plugins, wordt hiervoor zo snel mogelijk een upgrade voor uitgebracht, zodat het lek wordt gedicht. Om het risico op beveiligingslekken zoveel mogelijk te beperken is het essentieel om updates regelmatig te (laten) installeren.
Bovendien is updaten belangrijk voor de compatibility en snelheid van de website.
Let wel op dat een update ook problemen/conflicten kan geven, waardoor de website niet meer (volledig) werkt. Hoewel dit niet vaak voorkomt, is het van groot belang alle bestanden en database te backuppen, voordat een upgrade wordt uitgevoerd.
Onderhoud kan periodiek of op ad hoc basis worden uitgevoerd. Bij periodiek onderhoud kunt u denken aan backups, security fixes (upgrades) of controles op compatibiliteit met browsers. Dit periodiek onderhoud is mogelijk vanaf €29/maand. Voor ad hoc onderhoud, kunt u denken aan het vullen van een pagina met teksten/afbeeldingen, tot het ontwikkelen van een speciale zoekfunctie voor uw producten. Voor ad hoc onderhoud kunnen in de meeste gevallen vooraf een indicatie van de kosten geven. We hebben dan wel informatie nodig over het systeem dat u gebruikt, bijvoorbeeld WordPress, Drupal of Joomla.
Als uw website is gehackt, heeft de hacker in de meeste gevallen al enige tijd toegang tot de website, zonder dat u het heeft gemerkt. De hacker kan grote schade aanrichten aan de bestanden, terwijl de website gewoon doordraait. Ondertussen wordt uw website misbruikt om bijvoorbeeld spam of phishingmails te sturen naar duizenden ontvangers. Zodra het Hostingbedrijf dit constateert zal de website uit de lucht worden gehaald, waardoor uw website onbereikbaar wordt.
Als uw website is gehackt, zal eerst moeten worden vastgesteld waar het lek zit en welke schade is aangericht. In extreme gevallen, wanneer er bijvoorbeeld geen backup van de website is en duizenden bestanden zijn aangepast, is het beter om de website opnieuw op te bouwen. Als de schade beperkt is, kunnen de betreffende geïnfecteerde bestanden worden opgespoord en hersteld. Bovendien zal het beveiligingslek worden gedicht. Aangezien hackers backdoors inbouwen om later toch nog toegang te kunnen krijgen, is het belangrijk de website scherp in de gaten te houden en een monitor te gebruiken om verdachte acties te signaleren.
Maar gezien alle risico’s en problemen bij een geslaagde hackpoging, adviseren wij altijd om de veiligheid van uw website serieus te nemen.
Het korte antwoord daarop is Ja, maar in veel gevallen is het niet efficient om een bestaande website om te bouwen naar een Responsive website. De kans is groot dat uw website al enkele jaren oud is, en het onderliggende CMS dus ook. U kunt het vergelijken met een oude auto die u overspuit; hij ziet er mooi uit, maar u weet dat u binnen afzienbare tijd onkosten krijgt. Het ontwikkelen van een nieuwe website is wellicht iets duurder, maar het verschil is misschien kleiner dan u denkt. Vraag gerust naar de mogelijkheden.
Wereldwijd zijn er meer gebruikers van mobiele apparaten dan van Desktops; dat betekent dat een groot deel van uw bezoekers ook een mobiel apparaat gebruikt, een smartphone of tablet. Als deze bezoekers uw website niet goed kunnen lezen, omdat deze niet Responsive is, is de kans groot dat ze voortijdig afhaken, voordat ze een bestelling hebben geplaatst of uw diensten hebben kunnen lezen.
Bovendien beoordeelt Google uw website ook op geschiktheid voor mobiele apparaten en zal voorrang geven aan Responsive websites boven statische website bij het bepalen bij de zoekresultaten.
U moet uw WordPress-website regelmatig bijwerken om de veiligheid en functionaliteit ervan te waarborgen. Een algemene richtlijn is om updates uit te voeren zodra ze beschikbaar zijn, inclusief WordPress-core, thema’s en plugins. Het is nl. zo dat wanneer een beveiligingslek kenbaar wordt gemaakt, hackers aan de slag gaan om dit lek te exploiteren.
U kunt een back-up van uw WordPress-website maken door gebruik te maken van verschillende plugins, zoals UpdraftPlus of BackWPup. Het is belangrijk om regelmatig back-ups te maken, omdat ze van cruciaal belang zijn als er iets misgaat met uw website, zoals een hackpoging, een softwarefout of het per ongeluk verwijderen van belangrijke gegevens.
U kunt elke wijziging aanleveren in Word of PDF, met eventuele foto’s los als bijlage meegestuurd. Als de wijziging een verandering in functionaliteit betreft, dan dient u zo gedetailleerd mogelijk de nieuwe gewenste functionaliteit te beschrijven. Wij koppelen dan terug wat wij denken dat er nodig is, zodat er geen misverstanden ontstaan.
Bij elke wijziging kunnen wij vooraf een indicatie van de kosten doorgeven en hoeveel tijd er nodig is. Als we onverwachte zaken tegenkomen melden we die en overleggen we met u hoe er mee om te gaan.
Kijk eens bij het overzicht van onderhoudswerkzaamheden voor een greep uit de werkzaamheden die wij verrichten.
Er zijn honderden Open Source CMS verkrijgbaar, die allemaal voor- en nadelen hebben. Wij werken voornamelijk met de 3 meest bekende CMS’s, nl. WordPress, Drupal en Joomla. Het verschil zit ‘m in de mogelijkheden en het gebruikersgemak. Zo is WordPress zeer geschikt voor kleinere websites met voornamelijk teksten/afbeeldingen. Bij websites die meer functionaliteit en flexibiliteit verlangen, gebruiken we Drupal.
De verwerkingstijd hangt meestal af van de hoeveelheid tijd die nodig is voor de wijziging. Doorgaans worden kleine wijzigingen op werkdagen (<1uur) binnen 48 uur verwerkt. Is er meer tijd nodig voor een wijziging, dan plannen we die in overleg met u in.
Om de prestaties van uw WordPress-website te optimaliseren, kunt u verschillende stappen nemen, zoals het gebruik van caching-plugins, het optimaliseren van afbeeldingen, het minimaliseren van CSS- en JavaScript-bestanden, het upgraden van uw hostingplan en het regelmatig uitvoeren van snelheidstests.
Als u te maken krijgt met plugin-conflicten of compatibiliteitsproblemen op uw WordPress-website, kunt u een aantal stappen ondernemen. Probeer eerst de conflicterende plugins uit te schakelen en te controleren of het probleem aanhoudt. Als dat het geval is, kunt u contact opnemen met de ontwikkelaars van de betrokken plugins voor ondersteuning of een alternatieve plugin overwegen.